Hvordan øke effekten av en annonsekampanje
Har du brukt tusenvis av kroner på annonser på internett uten å helt se hva du fikk igjen for det?
Mange har oppfattet at disse annonsetypene kan være svært effektive, og har startet med annonsering selv, eller de har fått et byrå til å kjøre kampanjer for seg.
Med alle mulighetene man har til å treffe potensielle kunder som er ute etter akkurat ditt produkt eller tjeneste høres det kanskje ut som en smal sak å få økt trafikken til websiden din og dermed også øke salget.
Relevante søkeord blir notert, penger blir brukt, potensielle kunder blir sendt til din side, men salget øker ikke.
Hva skjedde?
Se for deg følgende situasjon: En potensiell kunde søker på Google etter takstein i Bergen. I søkeresultatet dukker din betalte annonse opp og forteller ham at din bedrift har 30% rabatt på all takstein denne måneden. Kunden klikker på annonsen og forventer å få vite mer om tilbudet, produktet og hvor han kan få tak i dette. Du har sendt ham til www.din-generelle-forside.no som ikke umiddelbart gir ham det han er ute etter. Han returnerer til Google og du har tapt et potensielt salg.
Lag landingssider tilpasset annonsekampanjen din.
En landingsside har kun ett formål, og den er designet rundt den ene handlingen du ønsker at den besøkende skal utføre. Handlingen kan være å laste ned en fil, fylle ut et kontaktskjema, melde seg på ditt nyhetsbrev eller bestille produktet ditt direkte på siden.
Websiden din har sannsynligvis flere formål enn å bare selge inn det du for øyeblikket har fokus på i din annonsekampanje.
Ved å lage en dedikert landingsside som kun har fokus på å informere om produktet eller tjenesten du ønsker å selge kan du enklere konvertere de besøkende til kunder.
Neste nivå
Ønsker du å ta dette til neste nivå kan du begynne med A/B testing hvor du lager flere sett med annonser og flere landingssider for å se hvilke som fører til best resultat. A/B testing kan du lære mer om ved å følge med på bloggen vår.