Hold på kundene dine - send dem en e-post.
Trenger du en effektiv og god måte å bevare kundene på?
Her er fem e-posttyper som kan styrke kundenes lojalitet.
Jakten på nye kunder er selvsagt viktig for enhver virksomhet. Men minst like viktig er det å ta vare på de kundene man faktisk har. Av og til kan en liten e-post ha stor effekt og være avgjørende for at kundene dine velger å bli hos deg.
Å ha en sterk og god strategi knyttet til lojalitet og bevaring av kunder har utvilsomt flere fordeler:
Bedre kundeopplevelse
Å forsikre seg om at kundene er fornøyd med etter å ha kjøpt et eller flere av dine produkter og tjenester er en selvsagt praksis om du ønsker et godt omdømme.
Få mer ut av markedsføringen
Det koster fem ganger så mye å hanke inn en ny kunden som å beholde en eksisterende. Ved å motvirke frafall og tap av eksisterende kunder kan du få mer ut av pengene du legger i markedsføringen enn i å rekruttere nye.
Øk verdien av kundenes levetid
En solid kundebevaringsstrategi gir deg flere muligheter til mersalg og gjensalg, som igjen er en mulighet til å øke potensialet for gjenkjøp hos hver kunde.
“Ledende markedsførere har slått fast at e-post er den mest effektive metoden når man skal bevare kundemassen. Undersøkelser viser at en melding på mail til kunder i faresonen, har større virkning enn tiltak og budskap i bl.a sosiale medier og innholdsmarkedsføring.”
Her er fem typer e-poster som kan bedre kundelojaliteten.
Velkomstmelding
Smarte markedsførere sender alltid ut en velkomstmail rett etter at noen har meldt seg på nyhetsbrev eller har begynt å abonnere på deres tjenester.
Ved å umiddelbart sende dine interessenter en påminnelse om hvorfor de har meldt seg på er med på å forhindre at de melder seg ut eller blinker ut dine meldinger som spam.
Velkomstmailen er også en mulighet for deg å kunne tilby en vennlig introduksjon, samt forklare og informere mer om produktegenskaper eller de ulike kvaliteter dine tjenester har.
Påminnelser
En vennlig påminnelse kan være det som skal til for at dine kunder fortsetter å handle hos deg. Nettbutikker sender for eksempel nesten alltid ut en liten påminnelse til alle som avbryter en handel med noe liggende i kurven. Det er også mulig å minne tidligere kunder om gjenkjøp av tidligere bestilte varer, slik som for eksempel, barberblad, fuktighetskrem, etc.
For de som opererer i bedriftsmarkedet og for tjenestebaserte virksomheter kan en liten positiv påminnelse åpne muligheter for både mersalg såvel som kryssalg.
Eksempelvis kan og burde et byrå som allerede tar seg av designarbeid for en kunde sende kunden en påminnelse om andre aktuelle tjenester, slik som markedsføringsautomatisering eller søkemotoroptimalisering…
Påminnelser funker også bra i abonnement-sammenheng, der kundene får påminnelse om gjentakende betalinger. Ikke bare kan disse meldingene minne kundene på å oppgradere etter en prøveperiode, de kan også benyttes for å gi kundene en eksklusiv kupong for å oppmuntre dem til å konvertere.
Utmerkelser og eksklusive tilbud
Mange av oss mottar e-poster fra en merkevare for å få tilgang til spesialtilbud av ulikt slag. Premier kundelojalitet ved å sende ut spesialtilbud som er knyttet til viktige hendelser og events gjennom hele året. Som ferietilbud, nyttårsspesial eller når abonnenten har et aldri så lite jubileum som nyhetsbrevmottaker, etc, etc.
Ved å sende ut påskjønnelser og eksklusive tilbud jevnlig sikrer du at dine kunder og interessenter forblir engasjerte og fortsetter å handle hos deg.
Anmeldelser og tilbakemeldinger
Å spørre sine kunder om en tilbakemelding er super måte å vise dem at du setter pris på deres meninger. Dette har to hensikter: Holde dem engasjerte og samtidig forsyne deg med konstruktive tilbakemeldinger du kan bruke for å bedre din tjenestene dine.
I e-poster med feedback-forespørsler kan du også be dine kunder legge igjen anmeldelser på åpne plattformer som Google My Business og Facebook.
Abonnenter kan ofte også føle seg mer oppmuntret til handling når de vet at deres mening ses av andre kjøpere. Samtidig er positivt stemte vurderinger bra for ditt omdømme på nett og for søkemotoroptimaliseringen.
Re-engasjering
E-poster av denne typen har et mål for øye: nemlig å hente tilbake tidligere kunder (eller leads) som ikke lenger er i aktiv kontakt med din virksomhet.
Du kan benytte eget CRM-verktøy for å spore kundeengasjementet og sende ut e-poster når noen ikke har vært aktiv hos deg på en god stund.
Det kan også være smart å sende ut slike re-engasjeringsmeldinger når noen melder seg ut av nyhetsbrevet ditt.
Dette er å regne som en siste innsats for å få dem til å ombestemme seg og fortsatt holde kontakten med deg.
Kort oppsummert
Det er mange faktorer som bestemmer om en kunde fortsetter å bli hos deg eller kun ender opp som en engangskjøper. Det er mange måter å nærme seg kundebevaring som en markedsstrategi.
De fem ovenforstående e-posteksemplene er relativt enkelt og greit sted å starte. Deretter kan du fokusere på å forstå mer av faktorene som påvirker din virksomhet og kjøre noen økter med brainstorming for å finne enda mer unike måter å oppmuntre til kundelojalitet gjennom e-postmarkedsføring.